Wat verandert er en wat betekent dit voor jou! online lezen
AFAS software
Het nieuwe inloggen op AFAS Online 
Meer informatie over het nieuwe inloggen
 
Wat verandert er en waarom?
Het is belangrijk om de bedrijfsgegevens van onze gezamenlijke klanten te beschermen én de veiligheid en privacy van de softwaregebruikers te waarborgen. AFAS stapt daarom in 2018 over op een nieuw AFAS Online platform en een nieuwe manier van inloggen. Hierdoor wordt AFAS Online nog sneller, veiliger en stabieler.

We kondigden eerder al aan dat we twee-factorauthenticatie gaan invoeren, maar er zijn nog meer wijzigingen die ervoor zorgen dat we de data van onze klanten nog beter gaan beveiligen. Lees wat er verandert en wat dit voor jou betekent.
TLS 1.2 verplicht
Om nog meer veiligheid te garanderen, gelden er nieuwe en strengere eisen ten aanzien van Profit Connectoren zodra de klant overstapt naar het nieuwe AFAS Online platform.

We gebruiken nieuwe endpoints waarop we TLS1.2 vereisen. Hierop zijn een aantal beperkte cipher suites beschikbaar, maar deze bieden wel een zo breed mogelijke ondersteuning voor verschillende clients. Hierbij wordt een ECC-certificaat gebruikt, waardoor de sterke encryptie niet ten koste gaat van de snelheid.
Nieuwe endpoints Connectoren
Voor het het nieuwe platform zijn ook nieuwe endpoints beschikbaar. De onderstaande URL’s kunnen gebruikt worden voor respectievelijk SOAP en REST.
  • SOAP: https://[deelnemersnummer].soap.afas.online/profitservices (IP 185.46.180.91)
  • REST: https://[deelnemersnummer].rest.afas.online/profitrestservices (IP 185.46.180.92)

Gebruik de bestaande tokens en controleer of de connectoren nog functioneren.
Whitelisting nieuwe IP-adressen 
Tijdens de migratie zal AFAS ICT de IP-adressen behorend bij 12345.soap.afas.online en 12345.rest.afas.online wijzigen naar 185.46.182.40 respectievelijk 185.46.182.50.
Als je zelf met whitelisting werkt, zou je deze adressen alvast kunnen vrijgeven. Bij de migratie zelf hoef je dan niets meer aan te passen.
Blijven de oude endpoints werken?
De oude endpoints blijven werken zolang de klant nog niet is overgestapt naar het nieuwe platform. Op het moment dat de klant overstapt, werken de oude endpoints niet meer!
Het is wel mogelijk om de nieuwe endpoints te gebruiken in combinatie met het oude platform. De klant hoeft dus nog niet overgestapt te zijn naar het nieuwe platform voordat de koppeling wordt overgezet. De migratie naar de nieuwe endpoints kan daarmee vooraf al worden doorgevoerd.
Per wanneer moeten de koppelingen zijn aangepast?
AFAS Customer Care zal de overstapdatum tijdig doorgeven aan de Profit-beheerder van de klant. Mocht de klant op een andere datum willen overstappen, dan kunnen ze zelf een nieuwe datum voorstellen. Een van de voorwaarden om over te mogen is dat alle koppelingen zijn overgezet op de nieuwe endpoints. Zo niet, dan gaat de klant niet over.

Vanuit AFAS wordt inzichtelijk gemaakt welke Connectoren de klant aanroept op zijn omgeving. Op basis van deze gegevens kan de klant bepalen welke koppelingen overgezet dienen te worden.
Met vriendelijke groet,
Thymen Simons
Koppelkoning
Thymen.simons@afas.nl
Volg ons op:
Voorkeuren
© 2018 AFAS | Dit bericht is verstuurd naar m.terlingen@scansys.nl